Drömmer du om att kunna bidra till en snabbare omställning till fosilfria båtar? Vill du börja jobba i båtbranschen eller konvertera gamla båtar till eldrift? Kan du redan serva båtar men vill kunna mer om eldrift och säkerhet? Anmäl dig till ettåriga YH-utbildningen Marintekniker - Miljöoptimering.
Kursbeskrivning
Vill du bli Marintekniker med inriktning Miljöoptimering
Brinner du för båtar och miljö ? Tycker att dessa bör kunna kombineras? Vill du börja jobba med elbåtar eller konvertera dagens fartyg/ båtar till eldrift?
Eller jobbar du redan idag med att serva båtar men vill kunna mer om eldrift och säkerhet? Vill du jobba på hybrid eller el-färjor eller kanske som säljare av elbåtar och utrustning?
Sjösportskolan har då utbildningen för dig. Gå vår ettåriga yrkeshögskoleutbildning "Marintekniker - Miljöoptimering, 230 poäng".
En distansutbildning med praktiska inslag. Utbildningen har 15 dagar på plats i
Göteborg. Dessa är upplagda i 5 olika block (5 x 3dagar). Under dessa dagar är det främst praktiska inslag med laborationer men också möjlighet att träffa dina lärare och klasskompisar LIVE.
Kursstart för Marintekniker- Miljöoptimering är 12 augusti 2024. Avslutning 27 juni 2025
Gymnasieexamen eller liknande som antagningskrav.
Kostnadsfri och CSN-berättigad utbildning: 1 år / 2 terminer
-
"Båtlivet är under kraftig förändring. Båtar elektrifieras i allt
högra grad och intresset för att meka går ner hos användarna.
Då måste det finnas en yrkeskår som kan ge den service som
det nya båtlivet kräver.""Det råder stor brist på marintekniker, vilket är ett stort hot mot
hela branschen. Flera skäl:
1. Båtlivet är, efter idrottsrörelsen, den största folkrörelsen i
Sverige. Vi har världens högsta ratio på antalet fritidsbåtar vs
folkmängden. Båtlivet genomgår en förändring kring hur folk
använder sina båtar. Förr var det vanligt att ha båten på en
ideell båtklubb, med gemensamma städ- och
sjösättningsdagar. Nu är det vanligare att man lämnar sin båt
hos en återförsäljare eller marina, för att få hjälp med service
m.m.
2. Tekniken går snabbt framåt och ställer högre krav på
befintlig personal. Motortekniker behöver idag även kunna
hantera elektronik och nätverksteknik.
3. Generationsskifte
Sammanlagt så är bristen affärskritisk för branschen och
innebär en risk för att många kunder lämnar båtlivet då
branschen inte klarar att leva upp till den servicenivån de har
rätt att kräva av oss. Utöver den affärsmässiga delen så vill jag
även sträcka mig så långt att det kan påverka folkhälsan.""Volvo Penta är idag en av de ledande aktörerna och för oss är
det viktigt att sträva mot miljöoptimering gällande framdriften av
våra båtar. För att vi ska kunna hantera och vara med i
utvecklingen, gällande olika typer av framdrivning m.m.,
kommer denna kompetens att behövas.""Denna yrkesroll kommer att vara mycket efterfrågad och
kompetensen är redan efterfrågad. Vi på Orust E-boats ser ett
stort behov framåt och eftersom kontinuerlig miljöoptimering
finns med i de flesta marina verksamheterna idag, kommer
behovet bara att öka.""I ett läge där utvecklingen av nya tekniker för att minska
näringens miljöpåverkan diskuteras, projekteras och etableras
finns uppenbart ett behov av personer med en objektiv,
övergripande och aktuell bild av vilka lösningar som är
tillgängliga. De ska vara en länk mellan tillverkare,
återförsäljare och kund/användare, det vill säga ha svaret på
frågan "Vad ska jag välja?" De ska ha kompetensen att se
frågan ur ett både tekniskt och ekonomiskt perspektiv.""Marinbranschen är under stabil tillväxt och antalet individer
som har möjlighet att äga fritidsbåt ökar konstant. Utvecklingen
går emot alternativa drivlinor och här ligger Sverige i framkant
beträffande ny teknik och tillsammans med ett
konsumentintresse att köra fossilfritt är detta viktigt. Dessutom
är det en stark trend mot att ha ett underhållsfritt ägande vilket
innebär att servicearbeten ökar mycket. Det är idag väldigt
svårt för oss på Nimbus att rekrytera duktiga och utbildade personer som behärskar modern marinteknisk utrustning och personer som
kan jobba med denna omställning." -
Utbildningen Marintekniker miljöoptimering, 230 yh-poäng, bedrivs på distans med totalt 15 dagar på plats (5 x 3 dagar), främst för praktiska inslag med laborationer m.m. De praktiska tillfällen är förlagda till Göteborg.
INTRO I MARIN MILJÖTEKNINK: Förståelse för sjöfartens och båtlivets miljöpåverkan, både i nuläge och ur ett framtidsperspektiv. En genomgång av branschens struktur och aktörer, fritidsbåtar, handelsfartyg, komponenttillverkare, varv och hamnar.
MASKIN- OCH ELTEKNIK: Kunskaper i tekniska ombordsystem samt annan teknisk utrustning ombord. Kunskaper inom ellära och elsäkerhet. Kunskaper i de framdrivningssystem som är vanligast förekommande idag, samt grundläggande funktioner för dessa.
FARTYGS FRAMFÖRANDE: Kunskaper gällande olika fartygs framdrivning för att där igenom kunna delta i olika teknikutvecklingsarbeten samt att få kunskaper och färdigheter som ger möjlighet att inom sin yrkesroll provköra och flytta olika båtar/fartyg.
FRAMTIDENS FRAMDRIVNINGSYSTEM: Kunskap om de olika alternativ som finns tillgängliga gällande olika framdrivningssystem.
BATTERIER, ELMOTORER OCH SYSTEM: Hur man behandlar de komponenter och system som används för till exempel elektrisk framdrift. Lära sig de viktigaste kring-och stödsystemen som används.
ELEKTRISK FRAMDRIVNINGSTEKNIK: Tekniskt kunnande och kännedom om relevanta regelverk, kunna konfigurera kompletta system samt agera som rådgivare.
ELEKTRONIK, MEKATRONIK SAMT STYR- OCH REGLERTEKNIK: Kunskaper om elektronisk styrning, kontroll och övervakning.
-
Utbildningen ingår i Yrkeshögskolans utbud och är statligt finansierad därmed kostnadsfri för dig som student. Du kan söka studiemedel av CSN
-
NU är ansökan öppen för nästa kurstart hösten 2024, klicka på länken för att starta din ansökan.
Sista ansökningsdatum: 26 maj 2024.
Det finns platser kvar och det finns möjlighet till sen anmälan fram till och med 1 september 2024.Ansök till Marintekniker miljöoptimering, Distans (Västra Frölunda) (yh-antagning.se)
-
Fulltidsstudier på distans. Cirka 15 dagar på plats vid fem tillfällen.
Kursstart för Marintekniker- Miljöoptimering är 12 augusti 2024. Avslutning 27 juni 2025. -
Den marintekniska näringen har inför den här utbildningens framtagande, uttryckt ett stort behov av kompetent personal, vilket det idag råder stor brist på. Det finns idag exempel på flera projekt som pågår, där man breddar tillämpning av elektrifiering inom sjöfarten, bl.a. för små och större färjor. Utbildningen Marintekniker miljöoptimering kommer att ge dig som studerande en eftertraktad kombination av kunskaper och färdigheter, där resultatet kommer att bli en möjlighet att arbeta med elektrifiering, konvertering och hybridisering av fartyg. Under LIA-perioden kommer det sedan att ges möjlighet att prova kunskaperna praktiskt, för att sedan kunna börja arbeta i en ny bransch efter bara ett års studier.
Exempel på möjliga yrkesroller:
Båtmekaniker
El-fartygstekniker
Fartygs Konverterings konsult
Marintekniker el/hybrid
VarvselektrikerFramtidens eldrift kommer förmodligen ge helt nya möjligheter för transport och upplevelseindustrin.
Helt nya verksamheter kommer att uppstå på havet och vår sug på tysta miljövänliga transporter
kommer att öka. Av miljöskäl sker det ett teknologiskifte från fossil motorteknologi till elektriska
framdriftssystem även inom befintliga verksamhet. Då krävs helt nya kompetenser. Elmotorer är i
grunden en väl beprövad drivkälla och med robust enkel teknik med ett litet behov av underhåll.
Därmed inte sagt att de inte kan bli ännu bättre och effektivare, men utvecklingspotentialen ligger
framförallt på energilagringen dvs batterisystemet. Det pågår intensiv forskning och ett gediget
utvecklingsarbete. Ett arbete som bland annat dels omfattar produktionen av batterier, dels
upparbetning/återställning av uttjänta batterier. Även utveckling med alternativa bränslen pågår.
•Gasdrift (LNG/LBG samt vätgas)
• Batteridrift
• Biodiesel (exempelvis HVO)
• Metanol
• Ammoniak
• Fossilfri el” -
För alla utbildningar inom yrkeshögskolan gäller att du måste ha en gymnasieexamen eller motsvarande. Reglerna är generösa och sökande med olika bakgrund och erfarenhet har möjlighet att uppfylla kraven. Du är behörig att antas till en utbildning om du uppfyller något av följande:
* Har en gymnasieexamen från gymnasieskolan eller kommunal vuxenutbildning.
* Har en svensk eller utländsk utbildning som motsvarar kraven i punkt 1.
* Är bosatt i Danmark, Finland, Island eller Norge och där är behörig till motsvarande utbildning.
* Genom svensk eller utländsk utbildning, praktisk erfarenhet eller på grund av någon annan omständighet har förutsättningar att tillgodogöra dig utbildningen.
För Marintekniker-Miljöoptimering krävs förutom ngt av ovan även MA2
Kontakta gärna oss om du har några frågor om antagningskraven!!
Läs mer: Yrkeshögskolan
-
Du måste vara 18 år för att få ut utbildningsbevisen från Transportstyrelsen.
-
OM det är fler behöriga sökande än platser på utbildningen gör vi ett s.k särskilt prov.
Detta består av ett frågeformulär (urvalstest) som du kan fylla i din ansökan och sedan en intervjuv/diskussion via teams (ett s.k särskilt prov). Dessa två tillsammans genererar en poängsumma som blir din urvalspoäng.
-
Hur är utbildningen upplagd? Vad förväntas av mig? Hur fungerar LIA? Hur ser arbetsmarknaden ut efter examen? Ja, vi vet att det kan dyka upp många olika slags frågor hos dig som funderar på att söka en utbildning. Därför anordnar vi på Sjösportskolan digitala informationsträffar för att du förhoppningsvis ska få svar på dessa frågor och funderingar.
Här länk till en inspelad informationsträff för vår andra YH utbildning - Skärgårdsentreprenör:
Vår digitala informationsträff sänds via Microsoft Teams. Du inte behöver något konto för att delta utan kan ansluta som "gäst" via din dator eller mobiltelefon. Varje informationsträff pågår i 1 timma och du väljer själv hur länge du deltar. Tillfället är valfritt, ingen anmälan krävs och det är helt kostnadsfritt. Det enda du behöver för att kunna koppla upp dig via länken är internetanslutning.
Teams-länk finner du nedan.DIGITALT ÖPPET HUS
Marintekniker 25 april kl. 14-15