Drömmer du om att kunna bidra till en snabbare omställning till fosilfria båtar? Vill du börja jobba i båtbranschen eller konvertera gamla båtar till eldrift? Kan du redan serva båtar men vill kunna mer om eldrift och säkerhet? Anmäl dig till ettåriga YH-utbildningen Marintekniker - Miljöoptimering.
Kursbeskrivning
Vill du bli Marintekniker med inriktning Miljöoptimering
Brinner du för båtar och miljö ? Tycker att dessa bör kunna kombineras? Vill du börja jobba med elbåtar eller konvertera dagens fartyg/ båtar till eldrift?
Eller jobbar du redan idag med att serva båtar men vill kunna mer om eldrift och säkerhet? Vill du jobba på hybrid eller el-färjor eller kanske som säljare av elbåtar och utrustning?
Sjösportskolan har då utbildningen för dig. Gå vår ettåriga yrkeshögskoleutbildning "Marintekniker - Miljöoptimering, 230 poäng".
En distansutbildning med praktiska inslag. Utbildningen har 15 dagar på plats i
Göteborg. Dessa är upplagda i 5 olika block (5 x 3dagar). Under dessa dagar är det främst praktiska inslag med laborationer men också möjlighet att träffa dina lärare och klasskompisar LIVE.
Kursstart för Marintekniker- Miljöoptimering är 12 januari 2026. Avslutning 22 januari 2027
Gymnasieexamen eller liknande som antagningskrav.
Kostnadsfri och CSN-berättigad utbildning: 1 år / 2 terminer
-
Ansökan öppen för VT 2026
Nu är ansökan öppen för nästa kursstart 2026-01-12.
Sista ansökningsdatum: 8 december 2025.
Ansök nu: Ansök till Marintekniker miljöoptimering, Distans (Västra Frölunda) (yh-antagning.se)
-
Utbildningens innehåll
Utbildningen Marintekniker – miljöoptimering (230 yh-poäng) bedrivs på distans och kombinerar teoretiska studier med praktiska moment. Totalt ingår 15 dagar på plats i Göteborg (5 × 3 dagar), främst för laborationer och praktiska övningar.
Marin miljöteknik
- Förståelse för sjöfartens och båtlivets miljöpåverkan, både idag och i framtiden
- Branschens struktur och aktörer: fritidsbåtar, handelsfartyg, komponenttillverkare, varv och hamnar
Maskin- och elteknik
- Tekniska ombordsystem och övrig utrustning ombord
- Grundläggande ellära och elsäkerhet
- Vanligast förekommande framdrivningssystem och deras funktioner
Fartygs framförande
- Olika fartygs framdrivningssätt
- Kunskaper för att kunna delta i teknikutvecklingsarbete
- Färdigheter i att provköra och flytta olika båtar och fartyg
Framtidens framdrivningssystem
- Kunskap om alternativa framdrivningslösningar inom sjöfarten
Batterier, elmotorer och system
- Hantering av komponenter och system för elektrisk framdrift
- Viktiga kring- och stödsystem
Elektrisk framdrivningsteknik
- Tekniskt kunnande och regelverk
- Konfiguration av kompletta system
- Rådgivande roll inom elektrisk framdrift
Eletronik, mekatronik samt styr- och reglerteknik
-
Elektronisk styrning, kontroll och övervakning av marina system
-
Kostnadsfri och CSN-berättigad
Utbildningen ingår i Yrkeshögskolans utbud och är statligt finansierad därmed kostnadsfri för dig som student. Du kan söka studiemedel av CSN
-
Tider
Fulltidsstudier på distans. Cirka 15 dagar på plats vid fem tillfällen.
Kursstart 12 januari 2026. Avslutning 22 januari 2027.
-
Behörighetskrav
Åldergräns
Du måste vara 18 år. Detta för att få ut utbildningsbevisen från Transportstyrelsen.
Utbildningskrav
För alla utbildningar inom Yrkeshögskolan gäller att du behöver en gymnasieexamen eller motsvarande. Reglerna är generösa och sökande med olika bakgrund och erfarenhet har möjlighet att uppfylla kraven.
Du är behörig att antas till en utbildning om du uppfyller något av följande:
- Har en gymnasieexamen från gymnasieskolan eller kommunal vuxenutbildning.
- Har en svensk eller utländsk utbildning som motsvarar kraven i punkt 1.
- Är bosatt i Danmark, Finland, Island eller Norge och där är behörig till motsvarande utbildning.
- Genom svensk eller utländsk utbildning, praktisk erfarenhet eller på grund av någon annan omständighet har förutsättningar att tillgodogöra dig utbildningen.
Läs mer: Yrkeshögskolan
För Marintekniker-Miljöoptimering krävs förutom ovan även MA2.
-
Urval till utbildningen
Om det är fler behöriga sökande än platser på utbildningen gör vi ett så kallat särskilt prov. Detta består i steg 1 av ett frågeformulär (urvalstest) som du kan fylla i din ansökan.
Poängen från testet används för att rangordna sökande till antagningen. Ju högre urvalspoäng desto större chans har du att bli antagen till utbildningen
Om antalet med höga poäng fortfarande överstiger antalet sökanden kommer vi kalla de med flest poäng till en personlig intervju. Dessa två tillsammans genererar en poängsumma som blir din urvalspoäng.
-
Branschens behov och framtidens möjligheter
Den marintekniska branschen har inför framtagandet av denna utbildning uttryckt ett stort behov av kompetent personal, en kompetens som det idag råder stor brist på. Elektrifiering och miljöoptimering är områden där utvecklingen går snabbt framåt – det pågår redan flera projekt inom både små och större färjor där elektriska lösningar testas och implementeras.
Utbildningen Marintekniker – miljöoptimering ger dig som studerande en eftertraktad kombination av teoretiska kunskaper och praktiska färdigheter. Du får verktygen att arbeta med elektrifiering, konvertering och hybridisering av fartyg – kompetenser som kommer att vara avgörande för framtidens sjöfart.
Genom utbildningens LIA-perioder (Lärande i arbete) får du möjlighet att praktiskt omsätta dina kunskaper, bygga nätverk och skaffa erfarenhet som gör att du kan kliva rakt in i branschen efter bara ett års studier.
Exempel på yrkesroller efter utbildningen
- Båtmekaniker
- El-fartygstekniker
- Konsult inom fartygskonvertering
- Marintekniker el/hybrid
- Varvselektriker
Framtidens marinteknik
Elektrisk framdrift kommer att ge helt nya möjligheter för både transport- och upplevelseindustrin. Vi ser redan en ökande efterfrågan på tysta och miljövänliga transporter, samtidigt som ett teknologiskt skifte pågår – från fossil motorteknologi till elektriska och alternativa framdrivningssystem.
Elmotorer är i grunden en beprövad och robust teknik med låg underhållskostnad, men utvecklingspotentialen är fortsatt stor – framförallt inom energilagring och batterisystem. Här pågår intensiv forskning och utveckling, både kring produktion av nya batterier och återvinning av uttjänta batterier.
Parallellt utvecklas flera alternativa bränslen för marint bruk, där framtidens lösningar sannolikt kommer att bestå av en kombination av olika tekniker:
- Gasdrift (LNG/LBG samt vätgas)
- Batteridrift
- Biodiesel (exempelvis HVO)
- Metanol
- Ammoniak
- Fossilfri el
-
"Båtlivet är under kraftig förändring. Båtar elektrifieras i allt
högra grad och intresset för att meka går ner hos användarna.
Då måste det finnas en yrkeskår som kan ge den service som
det nya båtlivet kräver.""Det råder stor brist på marintekniker, vilket är ett stort hot mot
hela branschen. Flera skäl:
1. Båtlivet är, efter idrottsrörelsen, den största folkrörelsen i
Sverige. Vi har världens högsta ratio på antalet fritidsbåtar vs
folkmängden. Båtlivet genomgår en förändring kring hur folk
använder sina båtar. Förr var det vanligt att ha båten på en
ideell båtklubb, med gemensamma städ- och
sjösättningsdagar. Nu är det vanligare att man lämnar sin båt
hos en återförsäljare eller marina, för att få hjälp med service
m.m.
2. Tekniken går snabbt framåt och ställer högre krav på
befintlig personal. Motortekniker behöver idag även kunna
hantera elektronik och nätverksteknik.
3. Generationsskifte
Sammanlagt så är bristen affärskritisk för branschen och
innebär en risk för att många kunder lämnar båtlivet då
branschen inte klarar att leva upp till den servicenivån de har
rätt att kräva av oss. Utöver den affärsmässiga delen så vill jag
även sträcka mig så långt att det kan påverka folkhälsan.""Volvo Penta är idag en av de ledande aktörerna och för oss är
det viktigt att sträva mot miljöoptimering gällande framdriften av
våra båtar. För att vi ska kunna hantera och vara med i
utvecklingen, gällande olika typer av framdrivning m.m.,
kommer denna kompetens att behövas.""Denna yrkesroll kommer att vara mycket efterfrågad och
kompetensen är redan efterfrågad. Vi på Orust E-boats ser ett
stort behov framåt och eftersom kontinuerlig miljöoptimering
finns med i de flesta marina verksamheterna idag, kommer
behovet bara att öka.""I ett läge där utvecklingen av nya tekniker för att minska
näringens miljöpåverkan diskuteras, projekteras och etableras
finns uppenbart ett behov av personer med en objektiv,
övergripande och aktuell bild av vilka lösningar som är
tillgängliga. De ska vara en länk mellan tillverkare,
återförsäljare och kund/användare, det vill säga ha svaret på
frågan "Vad ska jag välja?" De ska ha kompetensen att se
frågan ur ett både tekniskt och ekonomiskt perspektiv.""Marinbranschen är under stabil tillväxt och antalet individer
som har möjlighet att äga fritidsbåt ökar konstant. Utvecklingen
går emot alternativa drivlinor och här ligger Sverige i framkant
beträffande ny teknik och tillsammans med ett
konsumentintresse att köra fossilfritt är detta viktigt. Dessutom
är det en stark trend mot att ha ett underhållsfritt ägande vilket
innebär att servicearbeten ökar mycket. Det är idag väldigt
svårt för oss på Nimbus att rekrytera duktiga och utbildade personer som behärskar modern marinteknisk utrustning och personer som
kan jobba med denna omställning." -
Vill du få en bättre bild av utbildningen?
Hur är utbildningen upplagd? Vad förväntas av mig? Hur fungerar LIA? Hur ser arbetsmarknaden ut efter examen? Ja, vi vet att det kan dyka upp många olika slags frågor hos dig som funderar på att söka en utbildning. Därför anordnar vi på Sjösportskolan digitala informationsträffar för att du förhoppningsvis ska få svar på dessa frågor och funderingar.
Här länk till en inspelad informationsträff för vår andra YH utbildning - Skärgårdsentreprenör: https://youtu.be/Fh0RmRWEJ2g
Digitalt öppethus
Tid & datum: 25 oktober kl. 14-15
Vår digitala informationsträff sänds via Microsoft Teams. Du behöver inte något konto för att delta utan kan ansluta som "gäst" via din dator eller mobiltelefon. Tillfället är valfritt, ingen anmälan krävs och det är helt kostnadsfritt.
Välkommen!
Marinbranschen är under stabil tillväxt och antalet individer som har möjlighet att äga fritidsbåt ökar konstant. Utvecklingen går emot alternativa drivlinor och här ligger Sverige i framkant beträffande ny teknik och tillsammans med ett konsumentintresse att köra fossilfritt är detta viktigt. Dessutom är det en stark trend mot att ha ett underhållsfritt ägande vilket innebär att servicearbeten ökar mycket. Det är idag väldigt svårt för oss på Nimbus att rekrytera duktiga och utbildade personer som behärskar modern marinteknisk utrustning och personer som kan jobba med denna omställning. Nimbus
Denna yrkesroll kommer att vara mycket efterfrågad och kompetensen är redan efterfrågad. Vi på Orust E-boats ser ett stort behov framåt och eftersom kontinuerlig miljöoptimering finns med i de flesta marina verksamheterna idag, kommer behovet bara att öka. Orust E-boats